18/7 - Bryce Canyon

18 juli 2017 - Brice Canyon, Verenigde Staten

Vandaag rijden we naar de Grand Escalanta Staircase National Monument en we bezoeken daar het Petrified Forrest.

Het gebied waar we nu verblijven is geologisch gezien een prehistorische zeebodem die omhoog is gedrukt door de werking van de aardplaten. Het gebied vanaf de Grand Canyon tot aan Bryce Canyon loopt trapsgewijs omhoog van ongeveer 5000 ft tot 8000 ft. Door wind, water en ijserosie zijn gedeelten van die oude zeebodem weggesleten waardoor de verschillende lagen met verschillende kleuren zichtbaar werden. Bovenaan, bij Bryce, is de kleur van het gesteente overwegend roze, terwijl het bij de Grand Canyon vooral bruin en grijs is. Als je dit gebied doorkruist dan ga je dus altijd trapsgewijs naar beneden of naar boven, vandaar de benaming Grand Staircase.

Het Petrified Forrest bestaat uit versteende overblijfselen van prehistorische bomen. Ze zijn versteend doordat de sappen van de bomen langzaam vervangen zijn door mineralen, afkomstig uit de vulkanische as waarmee het gebied bedekt is geweest.

Het pad naar het Petrified Forrest blijkt een zware hike te zijn richting de top van een heuvel. Margot en Thom haken al vrij vlug af in de hitte, Quenten en Luuk klagen zich een weg naar boven, om vervolgens toch weer naar beneden te gaan. Henk, Cindy en Erwin zijn de enige die de hele route aflopen, inclusief het zwaarste maar ook mooiste deel. Thom en Margot hebben, na een korte pauze, toch de top gehaald, waar Thom een hagedis heeft gezien.

Onderweg terug naar Ruby's Inn komen we langs wegwerkzaamheden waar we even moeten wachten. Om ons heen staan motorrijders die van de wachttijd gebruik maken om een dansje te doen op de weg.

Eten doen we bij een steakhouse langs de weg naar Ruby's Inn. Erwin stelt voor om alleen diegenen die 's middag de hele route hebben afgelegd een toetje te geven. Gek genoeg haalt deze motie het niet.

Morgen vertrekken we alweer. Na een relatief korte rit van zo'n 200 mijl komen we dan aan in Zion National Park.

1. Niels:
    19 juli 2017
    Gaat het verder nog allemaal goed met jullie? Erg leuk die reisverhalen iedere dag! Groeten uit Alphen!
  2. Cindy:
    20 juli 2017
    Het gaat hier prima, op wat verkoudheden na. Het is hier echte schitterend, maar dat had je uit de verhalen vast wel begrepen.