Yellowstone National Park, Wyoming 1

25 juli 2022 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Vanochtend bij het inladen van de auto kregen we bericht over onze koffer van een medewerker van het vliegveld van Rapid City. Hij wilde weten naar welk vliegveld hij de koffer kon doorsturen. Nadat we hem uitgebreid bedankt hebben sturen we ons reisschema en het adres van ons volgend hotel door via de mail. Uiteindelijk blijkt het niet mogelijk om de koffer naar het vliegveld in Yellowstone te sturen. We kunnen de koffer echter over een paar dagen ophalen op het vliegveld van Missoula, de stop na Yellowstone.

Bij het inchecken gisteren in de Buffalo Bill cabin werd ons expliciet vermeld dat we geen ontbijt zouden krijgen. Sterker nog, de receptionist gaf aan dat ze helemaal geen ontbijt serveerden. Als we bij het uitchecken echter wat verder de giftshop inlopen komen we een ontbijtzaaltje tegen waar we, tegen betaling uiteraard, kunnen ontbijten. De prijs bedraagt echter $18 per persoon en dat vinden we te duur.

Cindy heeft het idee opgevat om bij Peter's Cafe te ontbijten (en niet bij Granny's zoals gisteren aangegeven). Bij aankomst blijkt dit echter dicht te zijn, ten gevolge van personeelstekort (ook hier dus). Aan de overkant vinden we echter Annies Saloon, waar we prima blijken te kunnen ontbijten.

Een bezoek aan een restaurant verloopt in de VS in grote lijnen hetzelfde als in Nederland, met een aantal belangrijke verschillen:

1. Je wordt hier altijd vriendelijk en voorkomend bejegend.

2. Je mag alles van de kaart bestellen. Dus als je 's avonds iets wil van de ontbijt- of lunchkaart dan mag dat.

3. Bij het uitserveren van je bestelling weet men meestal nog wie wat besteld had, ook in een groep van 8 personen.

4. Je bestelt één keer drinken, dat je in een megagroot glas krijgt. Vervolgens wordt deze gratis opnieuw gevuld als je dat wil.

5. Bij het afrekenen is het de bedoeling dat je een tip achter laat voor het personeel. Afhankelijk van de bediening is dat tussen 10-20%. Soms wordt echter een post "gratuity" toegevoegd aan re rekening. In dat geval geven wij geen fooi meet.

Na het ontbijt vertrekken we richting Yellowstone National Park. We naderen Yellowstone vanuit het oosten en, omdat we aan de westkant verblijven, doorkruisen we het park dus vandaag al.

Het is lastig om in woorden uit te drukken hoe mooi Yellowstone er uitziet. Vanaf de ingang worden de uitzichten, die toch al mooi waren op de weg er naar toe, pas echt spectaculair. Al vrij snel komen we bij Yellowstone Lake, een gigantisch meer in het park. We stoppen een aantal keer om foto's te nemen. Wat opvalt als we uitstappen is de geur van rotte eieren die ons steeds meer tegemoet komt. Het duurt even voor het kwartje valt.

Op een gegeven moment rijden we langs een brede stroom met stroomversnellingen. Aan beide zijden van de weg zien we stoom opstijgen. Ineens beseffen we dat we bij geisers aan zijn gekomen en dat de rotte geur veroorzaakt wordt door zwavel.

We stoppen op een parkeerplaats en lopen naar de geiser toe. De verbodsborden in het gras vallen ons geen van allen op. Het is pas wanneer een park ranger, die met haar auto komt aangereden, ons streng toespreekt dat we beseffen dat we eigenlijk helemaal niet bij de geiders mogen komen omdat dat te gevaarlijk is. Gelukkig hebben we de foto's nog.

Na het geiser incident rijden we nog zeker een uur door het park om aan de andere kant bij de westelijke ingang uit te komen. Vlakbij de ingang, in het plaatsje West Yellowstone, vinden we ons Best Western hotel, alwaar we ontvangen worden door een receptioniste die het lachen niet als hobby heeft.

Om toch een beetje afwisseling te hebben van alle steaks en hamburgers eten we vandaag bij de Chinees.

We verblijven twee dagen en drie nachten bij Yellowstone. Vanaf morgen trekken we het park in om alle bijzondere plaatsen te bezichtigen.