Rapid City, South Dakota 2

22 juli 2022 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

In de ochtend zijn Cindy en Erwin druk bezig met het achterhalen van informatie over de laatst overgebleven verloren koffer. Er worden vele informatienummers gebeld, in de VS, Nederland en de UK, maar uiteindelijk vinden ze niet meer informatie dan wat al bekend was. Afwachten dus maar tot Lufthansa van de pot komt.

Het hotel stelt, zogenaamd vanwege corona regels, geen normaal ontbijt beschikbaar. In plaats daarvan kunnen we bij de receptie 1 ontbijtpakket per persoon ophalen met daarin een "breakfast burrito", een reep en een muffin. Vervolgens mogen we deze op onze kamer, maar gek genoeg ook in de ontbijtzaal opeten. Op ons komt het over als een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Na het ontbijt vertrekken we naar 1 van de hoogtepunten van deze reis, Mount Rushmore.

Mount Rushmore bevindt zich op ongeveer 20 mijl buiten Rapid City, ongeveer een half uur rijden op de highway. Onderweg komen we langs een aantal RV parken, de Amerikaanse camping met trailers (caravans) en zogenaamde "fifth weelers", caravans met een speciale koppeling aan je pickup truck. Stuk voor stuk gigantische apparaten.

Mount Rushmore is schitterend gelegen, vlakbij het plaatsje Keystone. Het uitzicht op de uitgehakte hoofden van de vier presidenten (Washington, Jefferson, (Theodore) Roosevelt en Lincoln) is adembenemend. Na het parkeren van de auto (het blijft Amerika natuurlijk) loop je direct door richting het monument. Alles is keurig geplaveid, de vlaggen van alle 52 staten wapperen en je loopt zo de "terrace view" op voor een foto moment. Onderweg kom je nog langs de Jehova's Getuigen en nog een andere sekte maar dat mag de pret niet drukken.

Na een bezoek aan het visitors centre lopen we de Presidents Trail, een korte wandeling die je onder het monument langs leidt. Tijdens de wandeling komen we langs verschillende uitkijkpunten die telkens een 1 van de 4 presidenten centraal stelt. Hier vinden we dan ook telkens een bord met uitleg en korte levensloop van de betreffende president. Na afloop van de wandeling over de Presidents Trail komen we weer terug op Terrace View, waarna we, via de souvenirwinkel, weer teruglopen naar de auto.

Aangekomen bij de auto blijkt dat we het parkeerkaartje kwijt zijn. Na veel zoekwerk in tas en broekzakken kunnen we niet anders dan concluderen dat we het reeds betaalde kaartje ergens verloren moeten zijn. Cindy en Erwin lopen terug naar boven om een nieuw kaartje te regelen. Daar aangekomen blijkt een parkeerwacht bereid om een nieuw kaartje te verstrekken, dat dan wel opnieuw betaald moet worden. gelukkig kan Cindy met de Rabobank app aantonen dat we al betaald hadden en hoeven we niet nogmaals te betalen. Dat scheelt toch weer 10 dollar.

We rijden vanaf Mount Rushmore weer de berg af naar Keystone, een heel toeristisch plaatsje vlakbij. Daar parkeren we de auto voor 5 dollar, die we zelf in een envelop moeten doen en in een brievenbus moeten deponeren, onder vermelding van ons kenteken. In Keystone eten we ons verlaat ontbijt, waarna we naar het hotel vertrekken.

Na een rustige middag rijden we eerst langs Walmart voor wat te eten, waarna we weer terugrijden naar Rushmore voor de avondshow, die om negen uur begint. De show gaat natuurlijk over het leven van de vier presidenten, maar ook over de geschiedenis van de VS in meer algemene zin. Het verhaal is heel patriottisch en belicht vooral de positieve kanten. Het verhaal wordt afgesloten met, hoe kan het ook anders, het Amerikaanse volkslied, dat door het publiek uit volle borst wordt meegezongen. Ter afsluiting worden (oud) militairen uitgenodigd om op het podium te komen en de vlag te strijken, wat ook gebeurt onder luid applaus. We zijn om ongeveer 11u 's avonds weer terug in het hotel.

In het hotel checken we nogmaals de status van de laatste ontbrekende koffer en ontdekken dat deze inmiddels van Denver naar Rapid City iz gevlogen. We hebben goede hoop dat de koffer vannacht zal worden bezorgd.

Morgen rijden we door naar Buffalo. Onderweg bezoeken we het plaatsje Deadwood.