San Francisco, California 2

11 augustus 2022 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag verblijven we in San Francisco en gaan we een bezoek brengen aan Alcatraz, de beroemde gevangenis van San Francisco.

Het hotel waar we nu verblijven ligt vlakbij Golden Gate Bridge maar is wel klein behuisd. Er is bijvoorbeeld geen ontbijtzaal waar je kunt zitten, in plaats daarvan kun je je ontbijt op komen halen en op je kamer opeten. We hebben afgesproken om rond half negen te ontbijten, dus onze verbazing is groot als we om kwart over negen Peter met een vol ontbijtbord over de parkeerplaats zien lopen. Wij wachten wel even. Gelukkig hebben we met vertraging rekening gehouden.

Vlak bij ons hotel is de bushalte, waar we kunnen opstappen op lijn 28. Als de bus aankomt laat de chauffeur zijn passagiers iets verderop uitstappen. Wij denken dat hij daarna wel bij ons zal voor komen rijden en dat wij dan kunnen instappen. Dat blijkt een misrekening. Na het uitstappen gaan de deuren weer dicht en voegt de bus weer in in het verkeer. Protesteren helpt niet, gewoon wachten op de volgende!

Als we aankomen bij pier 33 bij Fisherman's Wharf kunnen we gelijk aansluiten in de rij voor de boot naar Alcatraz. Omdat Alcatraz is aangemerkt als nationaal park wordt het gerund door de National Park Service. Dat betekent dat alles met militaire precisie wordt aangepakt. Er wordt continu omgeroepen wat je allemaal moet dan wel niet mag en Covid wordt hier nog steeds behandeld als een dodelijk virus en je moet dus overal je masker op. We worden er in de rij al een beetje opstandig van.

Maar een bezoek aan Alcatraz is het meer dan waard. Nadat we aankomen met de boot wandelen we rustig naar het cellencomplex bovenop het eiland, onderweg alles in on opnemend. Eenmaal boven aangekomen nemen we de audiotour door het cellencomplex (in het Nederlands!!). Daarna wandelen we rustig weer naar beneden. Al met al zijn we een paar uur zoet. Na afloop nemen we de boot terug naar pier 33, terwijl Peter nog wat langer op het eiland blijft.

Als we weer op de pier staan nemen Luuk en Quenten hun opa en oma mee uit lunchen om hen te bedanken voor de mooie vakantie. Thom krijgt een hotdog bij één van de standjes aan de pier en Erwin en Cindy eten soup-in-a-breadbowl. Voor wie het zich afvraagt, dat is dus een kom soup, maar de kom is dan een uitgehold bolletje zuurdesembrood.

Als iedereen gegeten heeft pikken we Peter weer op en verkennen we pier 39, één van de toeristengebieden van San Francisco. Hier vindt je allemaal souvenirwinkels, restaurants en snoepwinkels. Als Erwin en Thom zich even neervleien op een bankje begint er achter hen iemand over te geven. Een toeristisch gebied dus.

Morgen is de laatste dag van de vakantie. We hebben nog geen specifieke plannen. Aanstaande zaterdag vliegen we weer naar huis.

1. Hetty en jacques:
    13 augustus 2022
    Goede reis terug en straks na
    genieten