1/8 - Los Angeles

1 augustus 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Vandaag vertrekken we richting Los Angeles. Na het ontbijt pakken we de laatste spullen in, gooien de koffers in de auto en rijden het park af.

We rijden het laatste stuk van ongeveer 300 mijl naar Los Angeles, voordat we de Amerikaanse snelweg vaarwel zeggen. Het was een erg plezierige ervaring om hier per auto rond te toeren. Het verkeer is hier ontzettend relaxt, zelfs als het wat drukker wordt. Geen agressie te bekennen, iedereen is even vriendelijk en hoffelijk, tot op het belachelijke af.

Om een voorbeeld te geven, gelijkwaardige kruisingen zijn hier aan alle zijden voorzien van stopborden. Iedereen moet dus eerst stoppen. Niemand schiet dus ineens de kruising over.

De kruising over rijden gaat op volgorde van aankomst, niet op basis van voorrang zoals in Nederland. Je bent dus gelijk dat hijgerige "ik kom van rechts dus ik heb voorrang" kwijt. Dat op zich maakt het rijden al relaxter.

Heb je niet helemaal goed opgelet en weet je de volgorde niet precies? Dan blijven de anderen net zolang wachten totdat jij gaat, je bent tenslotte aan de beurt.

Nog een voorbeeld. Als je hier op de snelweg rijdt dan geldt het "keep your lane" principe. Je blijft gewoon in je baan totdat er een reden is om van baan te wisselen (afslaan, inhalen, etc). Verkeer dat sneller gaat haalt jou links of rechts in, dat mag allebei. Dat betekent dus geen bumperklevers of boze mensen die willen passeren maar niet kunnen. En niet obsessief iedere keer naar rechts moeten omdat je anders een bekeuring kunt krijgen. Als je het eenmaal gewend bent is dat dus superrelaxt en vraag je je af waarom we in Nederland zo moeilijk doen.

Ik denk dat er op neerkomt dat het verkeer hier wat minder gereguleerd is waardoor men wat meer op elkaar aangewezen is om alles in goede banen te leiden. Dit leidt blijkbaar tot meer hoffelijk en minder egoïstisch gedrag.

We stoppen in Santa Barbara op de boulevard om even uit te waaien. Zodra we naar de waterlijn lopen beginnen de jongens te spelen in het zand.

Vlak voor de kust zwemt een aalscholver die iedere keer onderduikt op zoek naar vis. Af en toe vangt hij ook iets.

Eenmaal aangekomen in het hotel gaan Henk en Erwin op pad om de huurauto in te leveren. Hiervoor moeten ze LA doorkruisen, tijdens de spits, wat erg druk blijkt te zijn. Toch zijn ze nog op tijd binnen

We hebben besloten om de laatste drie dagen toch nog een auto te huren. Dit wordt een zevenzitter, waar we dus allemaal in kunnen. Zo hoeven we niet achter elkaar aan te rijden in het drukke verkeer.