Coos Bay, Oregon

7 augustus 2022 - Coos Bay, Oregon, Verenigde Staten

Vandaag vertrekken we alweer naar Coos Bay, een rit van ongeveer 215 mijl / 346 km. We hebben tussenstop in Lincoln City, waar Cindy een bestelling moet ophalen, en Newport, wat een mooi plaatsje zou moeten zijn met veel bezienswaardigheden. De route loopt langs route 101, ofwel de Pacific Coast Byway. Niet de Highway maar de Byway, wat meer op een provinciale weg lijkt dan op een snelweg.

Zoals gezegd is de eerste stop in Lincoln City. De plaats zelf laten we links liggen en we rijden rechtstreeks naar het outlet center. Cindy en Erwin hebben hier namelijk een jasje voor Roos laten wegleggen die moet worden opgehaald.

De tweede stop is in Newport, een plaatsje dat ons is aangeraden door een local omdat het zoveel te zien zou zijn. Die ervaring delen wij echter niet. We komen uit in de haven van Newport, waar het indringend naar visafval ruikt. Verder ziet het er allemaal armoedig uit. Nadat we wat hebben rondgelopen rijden we door naar Coos Bay.

Wat ruimtelijke ordening betreft verschilt de VS hemelsbreed van Nederland. Wij zijn gewend aan gemengde bebouwing en verwachten dus dat, wanneer we in een winkelstraat lopen, we daar ook iets kunnen eten en drinken. De VS kent echter een min of meer strikte scheiding van functies. Een winkelgebied kent dus alleen winkels. Je kunt er misschien wel een kopje koffie krijgen (plastic beker, geen zitplaats), maar een diner ga je er, normaal gesproken, niet vinden. Voor een restaurant moet je in de auto stappen en een paar mijl verder rijden. Dan kom je in een zone met restaurants, waar je dan weer geen winkel tegenkomt. Ook geen woningen trouwens, die heb je dan weer in "residential areas". Tussen deze zones met specifieke functies lopen brede wegen zodat je met je pickup truck heen en weer kunt rijden.

Wij trappen er iedere keer weer in. Wij denken bijvoorbeeld even te gaan winkelen en daar dan ook iets te kunnen eten. Of we gaan de haven van Newport bezichtigen en denken dat ze daar volop broodjes vis hebben. Niet dus!

Nu we het einde van de reis naderen beginnen we weer langzaam aan thuis te denken. Op weg naar Coos Bay zetten Cindy en Erwin daarom dus wat Nederlandse muziek op. Dat gaat natuurlijk steeds harder totdat de kinderen vragen of het iets zachter kan omdat ze er last van hebben. De omgekeerde wereld.

Coos Bay is bepaald geen toeristische attractie. Voor ons is het een tussenstop op weg naar de eindbestemming San Francisco, wat op dit moment nog zo'n 400 mijl verderop ligt.

Morgen vertrekken we alweer richting Eureka, een rit van zo'n 215 mijl / 346 km. Het idee is omderweg te picknicken in één van de redwood forests die we onderweg tegenkomen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl